Narancslekvár

Címkék: narancs lekvár befőzés

2012.03.10. 08:30

Naná, hogy levárt is főztem, ha már itt ez a sok narancs. Egyébként is ez a legnagyobb kedvenc nálam a lekvárok  között. Úgyhogy megpróbáltam tökéleteset alkotni. Bújtam a netet és egyre jobban elkedvetlenedtem. Valahogy nem találtam kedvemre valót, ellenben jó sok riogatást a keserűségről igen. Egyébként is érdekes nálam a lekvárok megítélése. Noha egyébként igyekszem minimalizálni a tartósítószereket az étkezésünkben, a lekvárok esetében hajlandó vagyok némi engedményre. Mármint a házi befőzés esetében. Az a helyzet ugyanis, hogy nem szeretem őket nagyon édesen és szétfőzve. Ez alól igazából csak egy kivétel van, a szatmár-beregi hagyományos, cukor nélkül egy napig főzött szilvalekvár. Az összes többinél az az új befőzési eljárás, ami tetszik nekem, hogy némi szorbittal és pektinnel megtámogatva fél kiló cukor akár közel 2 kiló gyümölcshöz is elég lehet. A narancs esetében annyi engedményt tettem, hogy nem a 3:1-hez, hanem a 2:1-hez verziót választottam a gyümölcs természetes savanyúsága miatt, de igazából erre nem lett volna szükség. Legalábbis ennél a narancsnál semmiképpen. Ha belegondolok, hogy láttam olyan receptet is, ahol 2 kg narancshoz 3 kg cukrot írtak... Brrrr. Ami pedig a keserűséget illeti. Beletelt pár órába, míg kigondoltam, hogy mi legyen a megfelelő eljárás a narancshéj keserűségének elvételére. Ami viszonylag gyors, mégis esélyes, hogy használ. Mert arról szó sem lehetett, hogy a lekvár narancshéj nélkül készüljön! És lőn! Az eljárást ezennel közkinccsé teszem. A lekvár pont annyira lett kesernyés, amennyire ez egy narancslekvárnál kötelező. Nekem még mindig édes egy picit, de ezen azért túl fogom tenni magam. Az állaga normál lekvár állag lett, nem az a fajta zselé, ami a boltban kaphatóaknál jellemző. Nálam ez nem hibapont, sőt...

Nagyságuktól függően 8-10 narancsot megmosok és a lehető legvékonyabban meghámozok. A narancshéjakat vékony csíkokra vágom és kevés cukros vízben főzöm mintegy két órán át. Erre azért van szükség, hogy a keserűség a héjból kiázzon, ill. hogy megpuhuljon, hiszen  maga a lekvárfőzés csupán néhány percig fog tartani. Ezután a héjakat leszűröm, kissé átmosom. Közben a narancsokat egy éles késsel úgy hámozom meg, hogy a fehér héjukat is levágjam, majd nagyjából gerezdekre szedem őket. Egy nagy lábasba kerülnek, ahol kissé rájuk eresztem a kézi mixert. Tetszőlegesen pépesebbre, vagy darabosabbra készíthetjük. Hozzáadom a megfőtt héjakat is, összesen max. 1,25 kg legyen. Ehhez adom az 500 gr-os 2:1-hez befőző cukrot. Előírás szerint a gyümölcsöt a cukorral elkeverem, felforralom, majd üvegekbe töltöm.

A bejegyzés trackback címe:

https://eszterlancfoz.blog.hu/api/trackback/id/tr614293553

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása