Rizskoch 2

Címkék: rizs édes második

2012.04.16. 08:30

Rizskoch, avagy rizsfelfújt. Ez is gyermekkorom egyik meghatározó íze. Ennek ellenére nem anyukámtól tanultam meg, hanem magamtól kísérleteztem ki az övéhez nagyon hasonlító, de mégis kissé eltérő receptet. Egyikünk sem tesz bele például lisztet, de én több tojással készítem ő. Egyik beszélgetésünkkor pedig az is kiderült, hogy ezt az ő anyukája készített annak idején, tőle tanulta, nem az apai nagymamámtól, ahogyan ezt korábban gondoltam valamiért. Akkoriban ők kerek formában sütötték és úgy is szeletelték, mint egy tortát és ténylegesen is süteményként fogyasztották, nem afféle tartalmas leves utáni második fogásként, ahogyan mi szoktuk. 

rizskoch grapefuit lekvárral.JPG

Az elkészítése egyáltalán nem bonyolult, úgy kezdődik, mintha tejberizst főznénk.

1 nagy csésze, kb. 30 dkg, (lehetőleg gömbölyű szemű) rizst felteszünk főni

kb. 9 dl tejbe, így a rizsszemek puhára főnek, lesz egy kis "szaftja", de nem túl sok. Egyes szakácskönyvekben, blogokon javasolják, hogy először vízben kezdjük el főzni a rizst, de én ennek nem sok értelmét látom. Annak viszont igen, hogy 

egy csipet sóval,

egy kanál (nyírfa)cukorral és 

fél rúd vaníliával (kettévágva, magokat belekaparva, de a hüvelyeket is beletéve) ízesítsük a tejet. (Jobb híján, természetesen, sima bolti vaníliás cukor is használható) Az elején közepes lángon, többet kavargatva, fedő nélkül, félidőtől egészen alacsony lángon, ritkán kavarva, fedő alatt szoktam főzni. Aztán kissé félre teszem és hagyom langyosra hűlni, hogy a bele kerülő tojás ne főjön meg rögtön, mert akkor nem fogja megemelni a felfújtat. Tehát a langyos rizshez keverek

2 evőkanál cukrot ( kb 6 dkg),

1 evőkanál vajat (2-3 dkg), ízesítem 

reszelt citromhéjjal és/vagy mazsolával, esetleg egyéb aszalt gyümölccsel. Bevallom, ez utóbbival még nem próbáltam, de ahogy így belegondolok, egy kis fehérborban áztatott sárgabarack nem lehet rossz benne... Belekerül még 

4 tojás sárgája és jól összekeverem. Ilyenkor szoktam egyébként eltávolítani a vanília hüvelyeket. A

4 tojás fehérjét felverem, majd óvatosan a masszához keverem. Kivajazott és morzsázott 20x30-as tepsiben sütöm, 200 fokon, amíg szépen meg nem emelkedik és aranybarnára sül. Hagyhatjuk a tepsiben is kihűlni, majd ott felvágva onnan is tálható. De ha 10-15 perc múlva egy szép tálcára borítjuk, akkor mutatósabban tálalható, akár egyszerűen csak porcukorral, akár friss, vagy fagyasztott gyümölcsökkel, netán csokoládéval... Én ezt nem szoktam túlcifrázni, marad a tepsiben és négyen háromféleképpen esszük, ki porcukorral, ki málnaszörppel, ki pedig lekvárral.

A bejegyzés trackback címe:

https://eszterlancfoz.blog.hu/api/trackback/id/tr354342306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása