Pár hete olvastam egy vajtesztet a Díványon, de be sem linkelem, olyan vacak volt. Almát körtével összehasonlítani, miközben ugyanannyi pontot számít a csomagolás, mint az íz... Nagyon tudományos én sem leszek, ellenben teljesen szubjekltív :) De néhány dologra azért odafigyeltem. Kizárólag a min. 80-82% zsírtartalmú vajakat vizsgálgattam, első menetben a Spar kínálatát csak magam, másodszorra a Tescos választékot a gyerekek bevonásával. Azért ezek, mert jellemzően itt vásárolok, a közeli kisboltban pedig amúgy is Nádudvarit veszek. Egyetlen termék sem tartalmazott adalékanyagot (színezéket, stb.), mindből a sózatlan változatot választottam és mind papírcsomagolású volt. Összesen 13 vajat kóstoltunk meg és a következőket tapasztaltuk.
1. Az Alföld Tej (HU 260) termékét 3 különböző csomagolásban vásárolhatjuk meg: Magyar vajként (2.240 Ft/kg), S-Budget néven a Spar saját márkásaként (1.774 Ft/kg), valamint a Tesco 10 dkg-os sajátmárkásakánt (1.790 Ft/kg). Volt még egy átfedés a tesztben, mindkét boltból vettem Meggle vajat, az egyikben minit, a másikban 20 dkg-osat. Összesen tehát 10 különféle gyármányt kóstoltunk: 5 külföldit és 5 magyart.
2. A magyar vajak jelentősen eltérnek a külföldiektől, mind színben (sokkal világosabbak), mind állagban (keményebbek), mind ízben (vizeseb érzetűek). Ennek oka valószínűleg abban kereshető, hogy a magyarországi éghajlati viszonyok nem tökéletesen megfelelőek a jó minőségű tejtermeléshez - rövid ideig áll rendelkezésre friss zöld takarmány. Azt nem tudom és nem is jártam utána, hogy technológiában van-e komoly eltérés.
3. Mi a magyar vajakon nőttünk fel és úgy tűnik, ez jelentősen maghatározza az ízlésünket, mert nekünk ezek ízlettek jobban.
És most lássuk, mit tapasztaltunk.
S-Budget (Spar), 10 dkg - magyar - 1.774 Ft/kg: világos szín, kemény állag, kicsit vizes érzet, enyhe, de jó íz.
Tesco vaj, 10 dkg- magyar - 1.790 Ft/kg: ugyanaz, mint az előző
Tesco vaj, 25 dkg - magyar - 2.156 Ft/kg: vilgos szín, kemény állag, nagyon enyhe íz, de az kellemes.
Magyar vaj, 10 dkg - magyar - 2.240 Ft/kg: ugyanaz, mint az első kettő
Kunsági vaj, 10 dkg - magyar - 2.790 Ft/kg: világos szín, kemény, nagyon enyhe íz
Nádudvari vaj, 10 dkg - magyar - 2.890 Ft/kg: világos szín, kemény, nagyon kellemes, közepesen erőteljes vaj íz, kedvencünk lett.
Rochefort, 10 dkg - belga - 2.990 Ft/kg: enyhén sárgás, nagyon puha és kifejezetten rossz ízűnek tűnt!
Meggle márkázott vaj, 20 dkg - német - 2.995 Ft/kg: enyhén sárgás szín, puhább tapintás, a hagyományos magyar vaj íz krémesebb kiadásban, ezt is nagyon szerettük.
Polders, 25 dkg - belga - 3.076 Ft/kg: sárgás, puha, kicsit savanykás ízű, nem győzött meg
Lurpak, 20 dkg - dán - 3.095 Ft/kg (akciós volt): közepesen sárga és puha, nekem nagyon ízlett!
Mizo teavaj, 10 dkg - magyar - 3.290 Ft/kg: világos, kemény, jó ízű, de nekünk a Nádudvari jobban ízlett.
Kerrygold, 20 dkg - ír -3.695 Ft/kg: erősen sárga, puha és vélemény szerint tökéletes margarin íz, ami nekem nagyon nem bejövős.
Összefoglalva: hétköznap, kenyérre kenni Nádudvari, különleges alkalomra Lurpak, sütéshez, főzéshez S-Budget. (feltéve, hogy nem a vaj a dolog lényege, mert akkor megint csak a Lurpak)
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mandiner blogajánló 2012.03.19. 11:21:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
cérnamama 2012.03.21. 10:04:26
Tej Terméktanács 2013.09.19. 15:16:12
Tisztelt Szerkesztő Úr!
Az elmúlt hónapokban egyre több tej és tejtermék összehasonlító teszt jelent meg a hazai sajtóban, különösen az internetes oldalakon.
Mivel az Ön által üzemeltetett internetes honlapon/blogon is található ilyen (eszterlancfoz.blog.hu/2012/03/19/vajteszt#comment-form), az alábbiakra szeretném felhívni szíves figyelmét.
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács a hazai tejipar kétharmadát képviseli, emellett a kézműves sajtkészítőket képviselő legjelentősebb egyesületet is a tagjaink között bírhatjuk.
A közelmúltban a szervezetünkben felmerült néhány súlyos kifogás az összehasonlító tesztekkel kapcsolatosan. Ezek közül a legfontosabbak a következők:
− nem derül ki, hogy kik, milyen körülmények között, milyen szakképzettséggel, milyen tapasztalattal végzik el a teszteket,
− gyakran tűnik úgy, hogy a tesztek mögött egy versenytárs termelő egyéni gazdasági/piaci érdekei állhatnak (ugyanakkor jól tudjuk, hogy Magyarországon tilos valótlan tény állításával, vagy híresztelésével, valamint valós tény hamis színben feltüntetésével a versenytárs jó hírnevét, vagy hitelképességét sérteni, illetőleg veszélyeztetni),
− az összehasonlított termékek kiválasztásnak módja nem objektív, illetve nem reprezentatív,
− az összehasonlítások gyakran félrevezető címekkel, a szabad véleményformálás és a jó ízlés ’határát’ átlépő tartalommal jelennek meg.
Tagságunk álláspontja értelmében ezek a cikkek - egyes esetekben - súlyos gazdasági károkat okozhatnak, így felmerült már a jogi úton történő kártérítési igény megfogalmazása is.
Sajnálatos tény, hogy az összehasonlító cikkekről nem olvasható sehol sem, hogy az általuk hátrányosan érintett cégek, illetve egyes elmarasztalt termékek előállítói - az európai uniós és a hazai élelmiszerbiztonsági előírások maradéktalan betartása mellett - egészséges élelmiszert állítanak elő, továbbá valós piaci/fogyasztói igényeket elégítenek ki.
Szeretném felajánlani Önnek az együttműködésünket a tej és tejtermék összehasonlító tesztek korrekt lebonyolításához. A Terméktanács többek között kész – a gasztronómiában, a tejtermék előállításban, érzékszervi bírálatokban jártas – szakértőket javasolni, illetve biztosítani. Készek vagyunk a tesztek környezeti feltételeinek biztosításában is együttműködni. Amennyiben igény van rá – tejfeldolgozóban még nem járt, de tejterméket bíráló – újságírók számára üzemlátogatás megszervezésében is készek vagyunk közreműködni.
A jövőbeli együttműködésünk eredményeképpen az összehasonlítások a szakmai közvélemény szemében hitelesebbé válhatnának, eközben a fogyasztók számára valós képet adhatnának. Az így ’komolyabbá’ tett összehasonlítások nem gerjesztenének indokolatlan ellentétet a hazai tejágazat szereplői között.
Mivel mindannyiunk célja a fogyasztók megfelelő tájékoztatása, bízom jövőbeli együttműködésünkben.
Budapest, 2013. szeptember 19.
Üdvözlettel,
Lukács László
ügyvezető igazgató